red arrow http://dapmalaysia.org 

 

 

Kenyataan Media oleh Ng Wei Aik di Georgetown pada Rabu, 9hb Dicember 2009:

Menteri KPI bercakap bohong

DAPSY berasa amat aneh dengan penjelasan Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon, Menteri di Jabatan Perdana Menteri bahawa Oh Tong Keong, Ketua Pemuda Gerakan Negeri Pulau Pinang dan Eng Hiap Boon, Ketua Pemuda MCA Negeri Pulau Pinang senyum atas sebab terperanjat apabila seorang ahli MIC Mak Mandin sedang membakar gambar Ketua Menteri Pulau Pinang di hadapan Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang.

Tiada logiknya langsung bagi seorang Menteri KPI memberikan penjelasan sebegini, yang jelas sekali cuba memutarbelitkan fakta yang sebenarnya. Ini jelas menunjukkan bahawa pemimpin-pemimpin Barisan Nasional tidak kesal dengan apa yang dilakukan oleh mereka walaupun mereka perlu mengutuk dengan sekuat-kuatnya terhadap tindakan pelampau tersebut.

Apakah reaksi Oh Tong Keong dan Eng Hiap Boon jikalau mereka terperanjat dengan tindakan gambar Ketua Menteri Pulau Pinang? Adakah mereka perlu senyum dengan gembira? Sememangnya, mereka perlu berasa bimbang dan cuba dengan sedaya-upaya untuk menghalang tindakan pelampau tersebut. Jikalau mereka tidak berupaya untuk menghalang, maka mereka perlu meninggalkan tempat tersebut dengan serta-merta.

Koh Tsu Koon menyatakan bahawa orang yang membakar gambar Ketua Menteri adalah seorang penduduk Kampung Buah Pala. Sebenarnya, pihak polis yang menjalankan siasatan terhadap kes tersebut masih dalam peringkat soal siasat. Saya pernah memberitahu pihak polis bahawa orang tersebut merupakan seorang ahli MIC dari Mak Mandin, Butterworth.

Jikalau kerja-kerja siasatan belum selesai, macam mana polis boleh memberitahu Koh Tsu Koon akan hasil siasatan mereka? Ini jelas menunjukkan bahawa pemimpin-pemimpin Barisan Nasional, seperti Koh Tsu Koon yang sering mempelopori KPI sudi berbohong serta memutarbelitkan fakta-fakta yang sebenar. Mereka tidak berani untuk memikul tanggungjawab serta memohon maaf kepada rakyat.

DAPSY menuntut Koh Tsu Koon, Oh Tong Keong dan Eng Hiap Boon perlu memohon maaf kepada rakyat atas pembohongan mereka. Fakta-fakta yang sebenar tidak mungkin dapat diputarbelitkan oleh rakyat kita yang semakin berupaya untuk membezakan apa yang baik dan betul serta apa yang mungkar, salah dan tidak boleh dimaafkan.


* Ng Wei Aik, Setiausaha Pemuda Sosialis DAP (DAPSY) Negeri Pulau Pinang & ADUN Komtar

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional