red arrow http://dapmalaysia.org 

 

 

Ucapan oleh Dr. Hiew King Cheu atas Rancangan Malaysia Ke-10 pada hari Rabu, 16hb Jun 2010:

Ucapan atas Rancangan Malaysia Ke-10

Terima kasih Datuk Yang di Pertua,

Di-sini saya ingin sampaikan pandangan saya tentang Rancangan Malaysia ke-10.

Rancangan Malaysia ke-10 se- kali lagi beri Sabahan sesuatu kekecewaan yang besar, nampak nya ini tidak berapa lain dari Rancangan Malaysia 9. Orang-orang di Sabah ada harapan tinggi atas kedatangan rancangan10 dan berharap akan mendapatkan keuntungan yang besar dari rancangan baru ini.

Aspek yang paling kecewa adalah bahawa tidak ada usaha tengang menhabuskan kemiskinan, terutama kemiskinan tegar. Orang-orang di Sabah tidak dapat manfaat penuh dari rancangan 7, 8, dan 9 merancang dan kadar kemiskinan masih angka 23%. Boleh kah kerajaan mehabuskan kemiskinan dan mencapai pada akhir tahun 2010? Kemiskinan di luar bandar tersebar luas, kerajaan membina jalan dan jambatan, penyediaan elektrik dan bekalan air tidak akan membantu mereka keluar dari kemiskinan. Kerajaan harus melihat bagaimana membuat mereka menjadi lebih produktif dengan memperkenalkan skim lebih untuk membantu mereka.

Di Sabah, rampasan tanah dari orang-orang kampung miskin oleh syarikat-syarikat besar hampir ratus ribu hektar telah menyebabkan kemarahan besar di antara mereka yang hidup di tanah tradisional mereka. Ini merupakan skandal besar yang lebih mendorong orang-orang miskin untuk menderita lebih lanjut. Kes-kes yang khas seperti yang dilaporkan di surat khabar adalah kes baru-baru ini di Pitas, Kota Marudu dan di Lahad Datu. Orang-orang yang tinggal di tempat 66,000 hektar dipaksa keluar, dan tanah mereka diambil ahli milik oleh syarikat besardari luar. Apa logik ini, dan tidak jelas hal ini, dan tidak akan membantu orang-orang miskin, dan apa guna tentang Rancangan Malaysia? Saya tahu masalah tanah merupakan masalah negeri, tapi melihat semua situasi, pasti ini akan menjejaskan kehidupan rakyat, dan ini membuatnya menjadi urusan persekutuan.

Perkhidmatan perubatan di Sabah, adalah yang terburuk di Malaysia. Rumah sakit umum di Kota Kota Kinabalu adalah masalah mendesak. Kita tidak boleh menunggu sehingga selesainya Rencana 9, kemudian mulai membangun hospital besar KK dalam Rencana 10. Lokasi hospital besar KK telah bergerak dari tempat ke tempat, dan sekarang berada di atas 50 acre tanah di Bukit Padang KK sebagaimana dilaporkan dalam surat khabar diumumkan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, yang lucu adalah bahawa Menteri Kesihatan tidak tahu mengenai proposal ini. Blok twin tower dengan 600 katil dilaporkan akan dibina dalam Rancangan 10, tetapi ini akan jadi di bina? Orang-orang sakit tidak akan mampu menunggu selama itu. Projek ini harus dilakukan tanpa penangguhan lebih lanjut. Semua kemudahan rumah sakit harus dipertingkatkan dan diberikan tanpahan. Ada janji, tertapi kami masih tungu? Masalah parking kereta di hosipital KK masih belum selesai hingga hari ini, dan doktor, jururawat, dan pesakit tetap menerima summon dari traffic police tiap tiap hari. Bila boleh selesai, atau saya minta mereka handah summon ke pejabat kementerian Kesihatan?

Yang di pertua,

Banjir di Kota Kinabalu benar-benar sesuatu yang kita tidak boleh menerima, mengapa hingga tahun 2010 Bandaraya Kota Kinabalu masih tidak boleh mengatasi masalah banjir. Masalah ini boleh dapat diatasi jika ada cukup wang yang diberikan oleh kerajaan persekutuan. Kes khas adalah projek mitigasi banjir di Sg.Darau, Pulutan, Menggatal, projek ini sudah tunggu lama dan saya diberi tahu projek ini akan di buat dalam banyak bahagian dan peringkat pembinaan kerana kurangnya peruntukan. Kami masih menunggu peruntukan untuk projek-projek pencegahan banjir di KK. Kami tidak meminta billion ringgit untuk mengatasi banjir di beberapa kawasan di KK, tapi untuk masa yang lama sejak 4 dekad yang lalu, tidak ada penyelesaian untuk menghentikan banjir di bandar KK. Orang-orang KK yang menjadi sangat marah kerana barang barang mereka rosak oleh air banjir, dan ada masalah lain jaga. Banjir bukan sahaja ada di KK saja, di Kota Belud, Beaufort, dan Kota Marudu adalah daerah sering menghadapi banjir, dan sudah gena banyak decade. Mereka tidak hanya hilang property, kewangan pun sudah, dan hidupan juga tidak selesa. Kita perlu rancangan yang baik untuk menghentikan banjir. Industri pelancongan kita yang dipengaruhi oleh banjir, terutama bagi mereka di jalan-jalan yang banjir. Kami telah menerima aduan dari para pelancong yang tidak tapat naik penerbangan mereka dan disekat tidak boleh kembali ke hotel mereka. Rancangan 10 ini perlu dimasukkan ke dalam perhatian tambahan pada masalah ini dan beri lebih peruntukkan, lebih banyak wang ke Sabah untuk menyelesaikan masalah banjir kami.

Rancangan 10 disebutkan tentang memhadapi letrik dan air yang mencukupi untuk semua kawasan luar bandar hampir 99% pada tahun 2015 di Sabah. Apa gunanya pada menyebutkan 99% buat hari ini? Di Sabah, kami ada banyak paip tanpa air, dan tiang elektrik tanpa bekalan kuasa? Masalah di Sabah tanpa air dan elektrik dan kurangan nya masih belum dapat dipecahkan, dan kami tidak melihat bahawa kerajaan boleh mengatasi ini dalam Rancangan10. Kami telah melalui begitu banyak Rancangan Malaysia dan hari ini apa yang kita lihat di Sabah sangat mengecewakan dan betul betul sakit hati. Di Kota Kinabalu, ibukota Sabah, beberapa buah kampung di dalam kawasan bandar masih menggunakan air yang tidak bersih dari bukit dan sungai, cantok nya di Kg Rantau. Pulau Gaya yang hanya beberapa batu dari daratan, masih tidak mempunyai pengalan air. Di pantai Timur Sabah, kita masih mempunyai masalah air dan pemadaman kuasa letrik, dan di Sandakan ada bekalan air masin, ada baik untuk kesihatan anda? Situasi kekuasaan dan air akan menjadi teruk, jika tidak ada program yang baik untuk mengatasi masalah tersebut. Sampai saat ini, kami masih tidak lihat adanya penjanaan kuasa letrik baru (new power station)(DI) yang dibina, tapi kita henya lihat beberapa tua, rented 2nd hand generator elektrik dengan asap hitam. Mengapa SESB masih terus berkeras bangunan penjanaan kuasa tenaga gunakan batu arang? Orang ramai tidak sokong gunakan coal di Sabah. Pandangan masyarakat perlu di hormati. SESB beruh batalkan progam ini.

Rancangan 10 menyatakan bahawa akan bina se banyak 2,540 KM jalan baru untuk kawasan luar bandar di Sabah, bagaimana dengan jalan kampung yang sudah ada sekarang yang rosak dan buruk, dan kereta pun susah naik guna jalan ini. Jalan ini bagus guna untuk "Lembu dan kalabau". Menteri menteri harus pergi untuk melihat sendiri dan guna jalan teruk ini di Sabah. Ada banyak jalan perlu membaiki dan naik taraf di Kota Kinabalu, Tawau, Kota Belud, Sandakan, Lahad Datu dan lain lain tempat. Ada program dan wang untuk semua ini? Kami telah menunggu untuk ini dari rancangan selepas rancangan. Keadaan jalan di Sabah yang dikenali sangat buruk, dan bolehkah kerajaan memberikan wang untuk upgrade? Kami di Sabah minta standard jalan yang sama yang dinikmati oleh Semananjong. Mengapa Sabah diberi jalan yang kelas dua? Jalan Kalabakan/Sepalut, ini bukan highway, tidak ada quality, hingga hari ini masih belum tar, kita harus menunggu sehingga Rancangan 12? Jejambat di Tanjong Aru dan landasan kepalterbang KKIA ditunda dan ditunda lagi, tidak tahu bila boleh siap? Kita tidak boleh menunggu untuk selamanya, jika kontraktor tidak boleh siap nya, baik kita cari orang lain yang dapat melakukan kerja itu?

Tidak lama lagi Subsidi tidak dapat diberi kepada orang-orang lagi. Betul kah kerajaan akan jadi bankrupt pada tahun 2019 jika subsidi terus. Para petani padi yang miskin di Sabah sangat bergantung pada subsidi kerajaan, jika subsidi mereka dipotong, bagaimana bisa mereka menanam dan menghasilkan padi untuk kita. Ada orang mengatakan subsidi padi harus diubah menjadi harga pembelian lebih tinggi pada mereka, sehingga mereka dapat memiliki faedah yang lebih baik. Kita semua berhak untuk menikmati bantuan subsidi kerajaan, sekarang dengan pemotongan subsidi pasti akan mendorong banyak ke dalam kesuhaan kewangan yang lebih dalam, terutama hardcore miskin.

Ada yang mengatakan bahawa, jika kita telah mengurangkan rasuah di negeri ini, kita akan menikmati faedah lebih dan menjalani kehidupan yang lebih baik. Amalan rasuah di Malaysia berasal dari kerajaan dan dalam sistemnya. Amalan penyakit ini harus dihilangkan dan bahawa ia adalah ibu dari segala kejahatan. MACC harus menangkap orang-orang yang berusuah, jagan hanya tangkap ikan biris dan membiarkan buaya besar.

Koridor Pembangunan Sabah (Sabah Development Corridor menunjukkan bahawa tidak ada cukup peruntukan untuk memulakan koridor pembangunan. Billion ringgit telah diumumkan dan ada kah wang sampai di Sabah? Dimana projek yang kerajaan mengumumkan untuk memberi manfaat bagi masyarakat? Kita sekarang hanya melihat gas kita dihantar ke Bintulu dan kehilangan Blok minyak L dan M. Semua ini memerlukan pembiayaan projek-projek pembangunan besar, jika kerajaan tidak dapat mencari wang untuk terus memberikan subsidi kepada rakyat, bagaimana mereka dapat mencari wang untuk SDC projek?

Pada melompat besar atas number orang warga Malaysia di Sabah, Kami telah mendengar berulang kali tentang orang asing mendapatkan identiti Malaysia, ini akan jadi masalah yang besar dalam jangka panjang. Kami di Sabah memerlukan pekerja asing yang sah, tetapi tidak pergi sejauh untuk legalize pendatang tanpa izin (PTI), dan dipercayai banya sudah dapat MYcards. Sebuah sistem diperlukan untuk mengendalikan orang ini oleh pihak berkuasa seperti polis, imigresen dan JPN. Kami mempunyai satu juta orang asing di Sabah, apa rancangan kerajaan untuk mengendalikan mereka?

Keselamatan di Sabah, terutama di sekiling laut, semakin di luar kawalan sekarang. Terlepas dari berbagai jaminan yang diberikan oleh pihak polis, kejahatan masih terjadi di sana-sini. Penculikan dua orang perkerja di Semporna masih belum diselesaikan, orang nya belum di jumpa, insiden lain berlaku di Kudat juga. Apakah tindakan di ambil jika insiden lain akan berlaku? Pantai dan laut harus perlu dilindungi, dan kehidupan rakyat tidak selamat, kerajaan perlu meningkatkan kekuatan dan kemudahan polis laut dan pasukan keselamatan lain di Sabah. Saat ini, angota polis tidak jukup kaki tangan untuk melindungi kita di Sabah.

Lebih dari semua, saya melihat Rancangan 10 harus diletakkan berhati-hati untuk mempertimbangkan apa yang benar-benar diperlukan di Sabah, dan jangan lupa bahawa Sabah adalah rakan di Malaysia dan bukan sebagai satu negeri saja. Ada berapa menteri persekutuan melawat Sabah dalam tahun lalu? Yang pernah, mereka tidak ambil berat tentang masalah di Sabah? Kami bukan negeri yang kelas 2, dan kami menuntut hak kami untuk diakui.

Terima kasih, yang di pertua.


* Dr Hiew King Cheu, Ahli Parlimen Kota Kinabalu

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional