red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://limguaneng.com 

 

 

Ucapan oleh Lim Guan Eng di Konvensyen Tahunan DAP Pulau Pinang di Pearl View Hotel di Prai, Pulau Pinang pada hari Sabtu, 10hb Disember 2011: 

Dwi-kejayaan terbesar DAP dalam tempoh 45 tahun  

Dwi-kejayaan terbesar DAP dalam tempoh 45 tahun adalah menjadi rakan dalam kerajaan yang mengambil alih kuasa di Pulau Pinang dan membuktikan kecekapan kita dengan melaksanakan urus tadbir yang baik untuk negeri. Apabila kita berada di belantara politik, pemimpin dan ahli kita bukan sahaja dihambat dan dianiayai oleh kerajaan BN tetapi juga diperlekeh dan dihina dengan teruk kerana kita berani mengimpikan Malaysia yang lebih baik dengan cara menggantikan BN.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua pemimpin dan ahli veteran kita yang telah memainkan peranan penting yang bersejarah dalam kemaraan DAP untuk mencatatkan sejarah dan mencapai kuasa melalui mandat rakyat. Tanpa pengorbanan dan sumbangan anda pada masa lalu, kita tidak akan berada di sini hari ini.

Sebagaimana susahnya untuk mendapatkan kuasa politik, mengekalkannya juga sama sukar. Kita bukan sahaja perlu mengatasi masalah kurang berpengalaman tetapi juga terpaksa meyakinkan pihak yang ragu-ragu dengan kita dari pihak lawan serta dari kalangan penyokong kita sendiri yang kurang yakin dengan kebolehan kita untuk mentadbir dengan baik.

Dalam tempoh empat tahun kita memerintah, kita telah membuktikan rekod kita mentadbir yang baik dengan membela secara saksama semua rakyat tanpa mengira kaum, agama, jantina atau latar belakang politik. Kerajaan negeri PR Pulau Pinang tidak akan melaksanakan hudud tetapi telah menambah peruntukan untuk semua kegiatan agama Islam dan menyalur bantuan kepada Sekolah Agama Rakyat. Kita juga telah menyediakan peruntukan tetap untuk sekolah-sekolah bantuan modal, kita mewujudkan jawatan Exco hal-ehwal masyarakat bukan Islam dan telah mengurniakan tanah kepada sekolah-sekolah dan kuil-kuil serta menyediakan sekurang-kurangnya RM1 juta setahun kepada Lembaga Wakaf Hindu (Hindu Endowment Board).

Malah kita meningkatkan peruntukan untuk wanita lebih 10 kali ganda, daripada RM230,000 kepada hampir RM2.4 juta setahun. Kita juga telah meletakkan papan tanda jalan Bahasa Malaysia yang ditambah sama ada dengan Bahasa Inggeris, Mandarin, Tamil atau Arab. Hanya di Pulau Pinang anda boleh melihat papan tanda jalan dalam Bahasa Mandarin di Semenanjung Malaysia. Hanya di Pulau Pinang anda boleh melihat tanda jalan dalam Bahasa Tamil di Malaysia. Bolehkah UMNO, MCA, Gerakan atau MIC melaksanakannya?

Dengan bantuan daripada ahli-ahli veteran kita, usahasama daripada ahli-ahli baru dan kerjasama daripada ahli-ahli muda, kita telah meyakinkan para penyokong kita serta membuktikan kepada mereka yang ragu-ragu bahawa kita telah menjadikan Pulau Pinang sebagai negeri yang paling baik sekali pentadbirannya. Ini telah diiktiraf oleh Laporan Tahunan Ketua Audit Negara serta pujian yang jarang diperolehi daripada Transparency International, satu-satunya negeri di Malaysia yang mendapat pengiktirafan itu.

Program sosial dan pemberian wang tunai yang diperuntukkan melalui lebihan Bajet, dan bukan melalui pinjaman yang menambah hutang negeri

Selama empat tahun berkuasa, kita telah mencatatkan lebihan Bajet yang telah disahkan oleh Ketua Audit Negara. Jangan percaya kepada Presiden MCA Chua Soi Lek yang mengatakan kita telah mencatatkan defisit. Dia hanya mengulangi pembohongan dan muslihat oleh guru-gurunya dalam UMNO. Jika dia masih tidak faham tentang akaun awam, jangan bimbang, saya akan hantar kepadanya sekeping cakera padat (CD) mengenai perkara itu.

Lebihan Bajet itu telah membolehkan kita melaksanakan program sosial. Bayarannya bukan sahaja RM100 setahun yang diberikan kepada semua warga emas, OKU, ibu tunggal, dan bayaran sekali sahaja RM1,000 kepada waris apabila mereka meninggal dunia. Bayarannya bukan sahaja RM1,000 kepada pelajar yang melanjutkan pengajian di universiti awam. Bayarannya bukan sahaja RM200 sekali sahaja kepada bayi baru lahir Anak Emas Pulau Pinang mulai 1 Januari 2011. Bayarannya bukan sahaja RM100 untuk anak emas Darjah 1 dan 4 serta Tingkatan 1 dan 4. Bukan sahaja bayaran untuk sekolah, kuil dan kepada NGO-NGO.

Tetapi juga disediakan wang juga untuk membina jalan-jalan raya. Dari Jalan Bagan 29 untuk memintas Tol Sungai Nyior ke Jalan P. Patto dan pembesaran jalan-jalan dari Jalan Song Bang Kheng ke Jalan Masjid Negeri. Juga wang disediakan untuk menambah baik semua pasar awam buat kali pertama dalam sejarah. Juga wang untuk menyediakan bas percuma dalam kawasan warisan George Town dan bas percuma melalui Jambatan Pulau Pinang untuk pekerja-pekerja di kawasan FIZ. Paling penting sekali, RM500 juta disediakan untuk membina rumah kediaman bermutu yang mampu dimiliki bagi golongan miskin dan mereka yang berpendapatan rendah agar dapat hidup selesa dan penuh bermaruah.

Berbeza daripada BN, semua program sosial ini dibiayai melalui lebihan Bajet. Cara BN membiayai program sosial ialah dengan meminjam wang sehingga menyebabkan ia mencatatkan defisit sejak 15 tahun lalu. Kerana itulah BN hanya boleh memberi wang kepada rakyat setiap lima tahun sedangkan PR melaksanakannya setiap tahun. Hutang-hutang BN ini telah mengakibatkan hutang Kerajaan Persekutuan meningkat sebanyak 71%, daripada RM266 bilion pada akhir 2007 kepada RM456 bilion pada akhir 2011. Bagi Pulau Pinang, kita telah mengurangkan hutang negeri daripada RM630 juta pada 8 Mac 2008 kepada hanya RM30 juta sekarang, iaitu pengurangan hutang sebanyak 95% yang bernilai RM600 juta, pengurangan hutang yang terbesar bagi mana-mana kerajaan negeri dalam sejarah Malaysia.

Adakah kerajaan BN di Pulau Pinang sejak 51 tahun lalu telah melaksanakan apa yang kita lakukan dalam masa empat tahun sahaja, terutamanya menyediakan RM500 juta untuk Tabung Perumahan Mampu Dimiliki?

Malah media-media antarabangsa yang terkenal seperti The Economist dan Bloomberg telah memuji kita, dan puji-pujian ini tidak boleh dibeli dengan wang ringgit. Pulau Pinang juga telah menerima ramai tetamu besar yang jarang melawat negeri untuk sekian lamanya. Daripada gabenor-gabenor dari Kanagawa, Jepun and Victoria, Australia kepada menteri-menteri dari South Australia dan gabenor-jeneral dari Kanada yang buat kali pertama melawat Pulau Pinang.

Sememangnya Pulau Pinang memimpin. Kita telah membuat perubahan. Kita telah menjadi negeri pertama yang menghapuskan miskin tegar dengan memastikan setiap isi rumah memperolehi sekurang-kurangnya RM600 sebulan. Kita bercita-cita mahu menjadi negeri pertama yang menghapuskan kemiskinan menjelang tahun 2015.

Sekarang tiada lagi kroni atau korupsi di Pulau Pinang. Tidak ada penyelewengan wang rakyat seperti membeli kondo mewah dengan duit rakyat yang sepatutnya digunakan untuk menternak lembu. Yang ada hanya tender awam terbuka yang dilaksanakan melalui internet. Tidak ada lagi kabel politik kerana telah digantikan dengan kabel komputer. Pulau Pinang kini bukan sahaja bersih dan hijau persekitarannya, malah bersih pentradbirannya.

Deklarasi Aset Ahli-Ahli EXCO Pulau Pinang Akan Dipaparkan Dalam Masa Sebulan

Perubahan-perubahan ini boleh dilihat, dirasa dan disentuh. Semua yang berkunjung ke Pulau Pinang akan memuji negeri kita kerana nyata lebih bersih dan pekerja-pekerja kerajaan kita juga jelas bekerja keras. Dalam pada ini, kita telah mengamalkan 6 langkah integriti:-

Pertama, parti-parti politik harus diharamkan daripada melibatkan diri dalam perniagaan, yang lazimnya membawa kepada konflik kepentingan. Bagaimana politik boleh bercampur dengan perniagaan, apabila politik itu bertujuan untuk menjaga kepentingan awam manakala tujuan perniagaan adalah untuk keuntungan peribadi? Contoh parti politik yang telah menjadi kaya melalui perniagaan boleh dilihat dalam kes MCA yang sekarang berupaya untuk memberi wang kepada ahli-ahlinya setiap tahun.

Kedua, pengharaman percampuran politik dengan perniagaan harus diikuti dengan kewujudan sistem tender terbuka untuk menghentikan kapitalisme kroni. Sistem tender terbuka akan memastikan kontrak yang tidak adil di mana Penjana Elektrik Bebas (IPP) dan syarikat-syarikat pengendali tol tidak akan mendapat keuntungan luarbiasa sebanyak berpuluhan ribu bilion ringgit sementara 27 juta rakyat dibebankan. Kerugian RM5 bilion dalam skandal Perwaja, skandal Port Klang Free Trade Zone dan skandal saham bumiputra RM52 bilion kesemuanya berjumlah lebih daripada USD 100 bilion, iaitu jangkaan kerugian rakyat Malaysia akibat daripada penyelewengan dan rasuah.

Ketiga, hak untuk maklumat tidak sulit hendaklah dilindungi di bawah Akta Maklumat Bebas untuk memastikan ketelusan.

Keempat, semua penjawat awam yang memegang amanah awam hendaklah membuat pengisytiharan aset mereka.

Kelima, 125 cadangan oleh Suruhanjaya DiRaja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM 2005 hendaklah dilaksanakan tanpa apa-apa syarat, terutama sekali penubuhan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC). IPCMC ini bertujuan untuk mengurangkan rasuah dan penyalahgunaan kuasa polis. Kegagalan untuk menubuhkan IPCMC hanya menunjukkan ketidak sanggupan Kerajaan BN untuk menangani persepsi negatif awam tentang polis.

Terakhir, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hendaklah dihukum untuk kegagalannya untuk bertindak atau menuntut tindakan daripada pihak berkuasa ke atas rasuah pilihan raya, terutama sekali kegagalannya untuk mematuhi Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 yang mengenakan had perbelanjaan pilihan raya sebanyak RM200,000 untuk kawasan parlimen dan RM100,000 untuk kawasan dewan undangan negeri. Pelanggaran peraturan ini berlaku secara terang-terangan sampai SPR sendiri telah mengaku bahawa RM110 juta telah dibelanjakan untuk poster pilihan raya sahaja dalam Pilihan Raya Umum 2004.

Dengan 219 kawasan parlimen dan 445 kawasan DUN yang ditandingi dalam PRU 2004, had perbelanjaan pilihan raya sepatutnya RM88.3 juta. Adalah amat jelas bahawa hanya BN sahaja yang dapat membelanjakan sebanyak RM110 juta untuk poster pilihan raya dalam PRU tersebut. Meskipun demikian, tiada sebarang tindakan yang telah diambil oleh SPR.

6 langkah integriti ini boleh memulakan proses pembersihan Malaysia daripada rasuah, kronisme dan penyalahgunaan kuasa. Langkah-langkah asas seperti menghukum mereka yang mengamalkan rasuah, mengurangkan peluang rasuah, melaksanakan sistem integriti kebangsaan melalui undang-undang dan institusi-institusi yang sesuai adalah antara langkah-langkah yang dapat mengembalikan kuasa kepada rakyat.

Pulau Pinang memimpin dengan mengamalkan 6 langkah integriti tersebut. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri telah pun bersetuju untuk membuat deklarasi aset kepada umum sebelum mengangkat sumpah pada 8 Mac 2008 dan sekarang kita akan memaparkan maklumat ini dalam Internet dalam jangka masa kurang daripada sebulan.

Melalui pentadbiran yang bersih, kita telah membawa semangat keyakinan dan optimis yang baru bukan sahaja di kalangan rakyat tetapi juga di kalangan para pelabur. Sebagai akibat, Pulau Pinang telah berjaya meraih pelaburan yang tertinggi di Malaysia untuk kali pertama dalam sejarah pada tahun 2010 dengan jumlah pelaburan RM12.24 bilion. Pada tahun ini, kita hampir mencapai sasaran RM6.1 bilion dengan mencatat RM5.7 bilion setakat akhir bulan Oktober 2011.

Masa depan yang bersih, hijau dan selamat

Bagaimana pula dengan masa depan? Kita hendaklah memenuhi harapan dan janji masa depan yang akan melindungi serta memberi peluang yang saksama kepada anak-anak kita. Kita sudah mengamalkan pentadbiran yang bersih, tetapi kita juga berazam untuk menjadi hijau dan selamat. Tahun lepas, Pulau Pinang telah mencatat penurunan kadar jenayah yang paling tinggi di Malaysia iaitu 27%, dan dijangka kita akan mencatat prestasi yang sama pada tahun ini. Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga hendak melibatkan masyarakat dalam usaha ini dengan mewujudkan polis komuniti melalui Pasukan Peronda Sukarela untuk menjadikan Pulau Pinang negeri yang paling selamat di negara kita.

Dalam usaha menghijaukan persekitaran, Pulau Pinang haruslah mengekalkan, melatih dan melatih semula modal insan yang sedia ada di samping menarik modal insan yang baru untuk mencapai kecemerlangan dalam sains dan teknologi. Walau pun kita bangga menjadi negeri yang pertama dan juga satu-satunya negeri untuk memperkenalkan kempen tiada beg plastik percuma sepanjang tahun, banyak lagi yang perlu dilakukan.

Penyelidikan dan pembangunan, serta kreativiti dan inovasi akan membantu menghijaukan persekitaran Pulau Pinang. Penubuhan Majlis Sains Pulau Pinang yang diterajui pemain-pemain industri akan membantu memupuk jurutera-jurutera dan ahli-ahli sains masa depan. Kejayaan besar Penang International Science Fair (PISF) di PISA semalam membuktikan bukan sahaja terdapat bakat muda di Pulau Pinang, tetapi juga mekanisme operasi yang betul iaitu melalui kepimpinan industri dengan penglibatan yang minima daripada Kerajaan Negeri serta kerjasama antara pemain-pemain industri yang biasanya bersaing hebat antara satu sama lain. Sikap mesra antara para pesaing di PISF semalam menunjukkan bagaimana pihak-pihak dengan perbezaan yang ketara boleh bekerjasama untuk kepentingan yang lebih besar daripada kepetingan individu.

Inilah masa depan Pulau Pinang, di mana semua orang, terutamanya anak-anak kita, diberi peluang untuk belajar dan berjaya. Kita juga memberi tunjuk ajar kepada mereka melalui contoh kerjasama kita sebagai satu pasukan. Iktibar yang paling penting dalam tempoh 4 tahun yang lepas ini adalah bahawa kejayaan hanya boleh diperolehi melalui kerjasama.

Thomas Jefferson telah berkata bahawa kezaliman akan berlaku apabila rakyat takut dengan kerajaan, tetapi kebebasan akan dicapai apabila kerajaan takut dengan rakyat. Kita yakin dan menghormati kebijaksanaan dan kepintaran rakyat. Kita memberi ruang untuk demonstrasi, selagi ia berlaku secara aman dan tidak ganas. Sampai sekarang tidak berlaku rusuhan ¨C Pulau Pinang masih lagi aman dan ekonomi bergiat dengan kuat.

DAP menentang Rang Undang-Undang Lembaga Juru Komputer Profesional (BCPM)

Itulah sebabnya kita tidak takut dikritik apabila menubuhkan "Speaker's Corner" atau Sudut Pidato yang pertama di Malaysia. Itulah sebabnya kita meluluskan Akta Maklumat Bebas sebagai penghormatan kepada hak rakyat untuk mendapat maklumat. Itulah sebabnya DAP menentang Rang Undang-Undang Lembaga Juru Komputer Profesional di mana hanya juru komputer profesional yang berdaftar sahaja dibenarkan untuk melakukan kerujuteraan perisian untuk kegunaan kerajaan.

Kejuruteraan perisian secara asas memerlukan kebebasan, kepintaran dan kreativiti yang tidak semestinya boleh diperolehi daripada mereka yang mempunyai ijazah. Adakah para pakar dan ikon dalam industri IT seperti Steve Jobs (Apple), Bill Gates (Microsoft) dan Mark Zuckerberg (Facebook) boleh berjaya jika terwujud undang-undang yang sebegini? Tindakan yang langsung tidak masuk akal dan bersifat mundur ini lantas menimbulkan soalan adakah Kerajaan BN ingin mengawal maklumat dan penggunaan internet?

Atas hutang budi kepada ahli-ahli pengasas DAP, kita harus melaksanakan janji untuk masa depan di mana rakyat Malaysia akan hidup dalam keadaan yang saksama, makmur, sihat, berpendidikan, bebas untuk memilih dan menunaikan hak-hak mereka serta bermartabat. Marilah kita, negeri Pulau Pinang, terus mempelopori jalan dengan pengamalan pentadbiran yang cekap dan kepimpinan yang menjaga semua tanpa mengira bangsa serta tidak ekstrim dan bersifat perkauman.

Marilah kita menuju kejayaan melalui transformasi Pulau Pinang kepada bandar pintar dan antarabangsa yang lantas akan membawa kepada transformasi Malaysia. Tenaga, kepercayaan dan ketaatan yang dibawa pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli DAP akan menyalakan obor Pulau Pinang. Obor ini pula akan menyemarakkan seluruh Malaysia.

Pulau Pinang yang bersih, hijau dan selamat!


*Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP & Ahli Parlimen Kawasan Bagan

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional