red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://limguaneng.com 

 

 

Kenyataan media oleh Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada hari Ahad, 2hb Januari 2011: 

Adakah BN dan Gerakan Pulau Pinang sedia menyokong penuh inisiatif Kerajaan Negeri PR tanpa beg plastik percuma setiap hari sepanjang tahun serta menolak kempen pro-plastik oleh Malaysian Plastic Manufacturers Association (MPMA)? 

Selaras dengan hasrat Kerajaan Negeri Pulau Pinang menjadikan Pulau Pinang negeri hijau pertama di Malaysia dan mengurangkan tapak kaki karbon(carbon footprint), inisiatif "Tanpa Beg Plastik Percuma Setiap Hari" telah dimulakan pada 1.1.11. Kerajaan negeri harap boleh dapat kerjasama daripada semua pihak termasuk pihak kerajaan persekutuan untuk menjayakan inisiatif ini yang diadakan buat pertama kali di Malaysia.

Tidak hairanlah dengan bantahan kuat daripada MPMA ke atas inisiatif tanpa beg plastik percuma kerana menjejaskan perniagaan mereka. Tetapi kerajaan negeri hairan mengapa BN dan Gerakan Pulau Pinang enggan menyokong inisiatif hijau kerajaan negeri Pulau Pinang dan berdiri bersama dengan MPMA.

Adakah BN dan Gerakan Pulau Pinang sedia menyokong penuh inisiatif kerajaan negeri PR tanpa beg plastik percuma setiap hari sepanjang tahun serta menolak kempen pro-plastik oleh MPMA?

Sebenarnya inisiatif ini membolehkan keadaan "3kali menang" yang menguntungkan pengguna, kerajaan negeri dan alam sekitar. Contohnya bila Sunway Carnival Mall menubuhkan "Recycling Buy Back Centre" atau Pusat Kitar Semula ESH dan berjaya mengumpul lebih 100 tan bahan kitar semula dalam satu tahun, pengguna akan untung contohnya lebih kurang RM400 untuk satu tan surat khabar lama bila dijual. Pada masa yang sama, kerajaan negeri menjimatkan kos bayaran pelupusan sisa pepejal yang perlukan RM50 setan atau RM5000 untuk 100 tan.

Dengan kata lain, pengguna akan menang dengan untung RM5,000 dan kerajaan negeri akan menang dengan jimatkan kos RM5,000 sedangkan masyarakat akan menang secara umum dengan pelihara alam sekitar dan selamatkan bumi.

Harus diingati bahawa rakyat Malaysia membuang sumber kitar semula dalam bentuk plastik bernilai RM 163 juta dalam 2 tahuni ini. Setiap individu gunakan lapan helai plastik seminggu yang mengambil masa 500 thaun unutk diuraikan (decompose).

Pengurangan penggunaan beg plastik ini adalah terpakai kepada semua hypermarket, supermarket, departmental stores, farmasi, restoran makanan segera, rangkaian nasi kandar, kedai serbaneka (termasuk kiosk stesen minyak). Manakala pasar mini dan premis perniagaan tunggal juga perlu mematuhi syarat baru semasa pembaharuan lesen iaitu melaksanakan Hari Tanpa Beg Plastik 3 hari seminggu iaitu setiap hari Isnin, Selasa dan Rabu. Penjaja dan pasar adalah dikecualikan daripada peraturan baru tersebut.

Untuk mereka yang hendak beg plastik, perlu bayar sebanyak 20 sen sekeping, yang akan disalurkan kepada akaun Rakan Anti- Kemiskinan Negeri Pulau Pinang (RAK). Sejak Julai 2009 hingga Ogos 2010, sebanyak RM174,280 telah disalurkan kepada Tabung RAK.

Kerajaan negeri percaya bahawa semua 1.6 juta inginkan anak-anak dan cucu-cucu kita mewarisis alam sekitar dan bumi dalam keadaan yang elok daripada kita. Oleh itu sungguhpun inisiatif kerajaan negeri akan bawa kesulitan, adalah diharapkan warga Pulau Pinang boleh menolak kempen pro-beg plastik MPMA bersama dengan Gerakan dan BN Pulau Pinang.


*Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional