red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://speakforperak.blogspot.com/ 

 

 

Kenyataan media oleh V. Sivakumar di Jelapang pada hari Isnin, 2hb April 2012:

Benarkah Najib menawarkan 1000 tempat matrikulasi untuk pelajar-pelajar India?

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menjanjikan 1000 tempat matrikulasi untuk pelajar-pelajar India untuk sesi 2012/2013. Beliau mengumumkan hal ini di program sambutan ponggal yang diadakan di Kapar pada 26/2/2012. Adakah pengumuman beliau itu benar dan ikhlas? Saya risau ini juga akan menjadi satu lagi janji kosong Barisan Nasional selepas pilihanraya. Saya tidak mahu Barisan Nasional menipu masyarakat India lagi. Jika benar apa yang dijanjikan oleh Najib, beberapa persoalan perlu dijawab berhubung dengan perkara ini.

Pertama sekali, adakah pemberian 1000 tempat matrikulasi untuk pelajar-pelajar India ini telah dibincang dan diluluskan di dalam mesyuarat Kabinet? Jika ya, bilakah ia diluluskan?

Kedua, kenapakah perkara ini tidak diumumkan oleh Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin sehingga hari ini. Belaiu sebagai Menteri Pelajaran sepatutnya membuat pengumuman rasmi berhubung dengan pemberian 1000 tempat matrikulasi kepada pelajar-pelajar India.

Ketiga, Kenapakah setakat ini masih belum ada 'blue print' berhubung dengan perkara yang dibangkitkan. Pengumuman Najib patut disokong dengan 'blue print' yang terperinci bagaimana perkara ini akan dilaksanakan oleh kerajaan.

Keempat, Najib harus memberi maklumat yang terperinci mengenai bilangan pelajar matrikulasi yang akan diambil di setiap Instititut Pengajian Tinggi Awam. Bilangan pelajar mengikut universiti dan kolej perlu disenaraikan.

Kelima, bilangan tempat mengikut program atau bidang kursus matrilukasi juga perlu disenaraikan untuk pengetahuan umum.

Kesemua persoalan di atas perlu dijawab oleh Najib sebelum janji yang dibuat itu boleh dipercayai. Jika beliau tidak berani menjawap soalan-soalan di atas, maka sudah pasti janji ini merupakan janji kosong pilihanraya untuk memenangi hati masyarakat India.


* V. Sivakumar , Timbalan Pengerusi DAP Negeri Perak & ADUN kawasan Tronoh

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional