red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://wongkahwoh-canning.blogspot.com/ 

 

 

Kenyataan media oleh Wong Kah Woh di Ipoh pada hari Khamis, 9hb Ogos 2012:

DAPSY membuat laporan polis terhadap Utusan Malaysia

DAPSY telah membuat laporan polis terhadap Utusan Malaysia di IPD, Ipoh bagi tajuk utama muka depannya - "Sokong DAP Haram".

Semalam, tajuk akhbar oleh Utusan bertulis "Sokong DAP Haram". Laporannya menuduh bahawa DAP tidak menerima Perlembagaan Persekutuan, dan selanjutnya membuat perbandingan antara MCA dan MIC yang dikatakan bahawa perjuangan mereka tidak mengancam kedudukan Islam dan orang Islam, dan secara tidak langsung mengkatagorikan DAP sebagai "kafir harbi" yang menentang kedudukan Islam bawah Pelembagaan Persekutuan.

Ini merupakan sebuah laporan palsu berniat jahat, berbentuk hasutan dan fitnah. DAP merupakan sebuah parti berbilang bangsa, kami menghormati kedudukan Islam sebagai agama rasmi negara dan kami menghormati kebebasan beragama sepertimana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Pendirian kami tentang hal ini cukup jelas. Malangnya, Utusan terus menerus dengan laporan tidak berasas dan penipuan, bertujuan untuk menghasut sentimen perkauman dan keagamaan yang jelas sekali melanggar etika kewartawanan yang asas.

PRU13 semakin hampir dan Utusan sebagai lidah rasmi UMNO pada kali ini telah memberikan laporan dengan tujuan jelas untuk mencipta ketegangan antara kaum dan agama, juga untuk membantu tuan politik mereka untuk mencapai agenda politik mereka. Ini satu fitnah yang amat besar terhadap DAP, yang juga merupakan sebahagian daripada Kerajaan, dan menaikkan kebencian dan tidakpuashatian terhadap DAP. Polis patut siasat tentang hal ini.

Tambahan pula, dalam bulan kemerdekaan ini, laporan Utusan ini telah memusnahkan slogan 1Malaysia Najib, dan cuba menjatuhkan rakyat Malaysia ke dalam kancah ketidakharmonian kaum dan agama sekali lagi.

Kejayaan 5 negeri (termasuk tempoh sekejap di Perak) telah memberikan tekanan kepada BN pada PRU akan datang. Apabila BN gagal untuk menyamai prestasi negeri-negeri PR, mereka hanya bergantung kepada 3R iaitu race (kaum), religion (agama) dan royal (raja) untuk memancing undi. Ini adalah politik murahan yang akan mengakibatkan sistem demokrasi di negara semakin kebelakang. Rakyat harus menggunakan undi mereka untuk mengatakan TIDAK kepada semua ini.

Demi mengekalkan kuasa mereka, UMNO menggunakan sebelah tangan untuk menghasut sentimen perkauman dan keagamaan kepada orang Melayu dan menggunakan sekutu mereka dalam BN iaitu MCA, MIC dan Gerakan untuk menuduh DAP menyokong Negara Islam kepada masyarakat Cina. Ini juga satu lagi bentuk fitnah dan kami menyeru MCA, MIC dan Gerakan untuk menyatakan pendirian mereka dalam hal ini, sama ada bersetuju dengan laporan Utusan Malaysia bahawa DAP adlah dikelaskan seolah-olah sebagai 'kafir harbi'.


* Wong Kah Woh, Naib Pengerusi DAPSY Kebangsaan & ADUN Canning

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional