red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://liewchintong.com/ 

 

 

Kenyataan media oleh Liew Chin Tong di Lobi Parlimen pada hari Khamis, 14hb Jun 2012:

KDN harus kaji semula pengagihan kekuatan kakitangan dalam PDRM

Ini amat mengejutkan soalan parlimen saya berkenaan pengagihan kakitangan dalam PDRM telah ditolak oleh Kementerian Dalam Negeri.

Soalan saya adalah seperti berikut:

"Tuan Liew Chin Tong [Bukit Bendera] minta Menteri Dalam Negeri menyatakan statistik terperinci kekuatan polis beruniform dari 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012

a) pecahah Jabatan KDN/KA, mengikut pasukan atau kompnen seperti PGA, PGK, Marin, PSP, unit udara dan sebagainya, dan

b) pecahan Jabatan Siasatan Jenayah, Cawangan Khas, Jabatan Pengurusan dan Jabatan Siasatann Jenayah Perdagangan mengikut tugas.

Setiausaha Dewan Rakyat Datuk Roosme Binti Hamzah dalam suratnya memaklumkan bahawa mengikut Peraturan 23 (1) (f) "sesuatu pertanyaan itu tidak boleh meminta keterangan berkenaan dengan apa-apa perkara rahsia."

Sebenarnya, statistik terperinci pernah dikemukakan dalam Laporan Suruhanjaya Diraja Tun Dzaiddin pada tahun 2005. Statistik sedemikian juga terdapat dalam Anggaran Belanjawan tahunan.

Tetapi, isu pokoknya, pembaharuan PDRM telah lama diwarwarkan sejak hujung tahun 2003 semasa mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi memulakan tempoh kuasa beliau. Banyak daripada 125 cadangan-cadangan Suruhanjaya Diraja Dzaiddin diketepikan.

Kekurangan iltizam politik ini telah mengakibatkan keadaan jenayah kian bertambah dan ketenteraman awam diancam. Pada masa yang sama, kebanyakan kekuatan tenaga polis diagihkan ke tugas-tugas politik untuk menjaga kepentingan Barisan Nasional dan bukan keselamatan rakyat jelata.

Menurut satu laporan dikeluaran oleh think tank Research for Social Advancement (REFSA) yang berdasarkan statistiknya atas Anggaran Belanjawan tahunan dan jawapan Parlimen, jumlah polis pada tahun 2010 adalah 106,079.

Kalau semua tenaga ini ditugaskan untuk membanteras jenayah, nisbah polis-penduduk adalah 1: 270, nisbah yang agak memuaskan.

Tetapi, sebenarnya, 53,323 orang polis atau 51% berada dalam pengurusan dan logistik. Tambahan pula, 5,102 orang polis ditempatkan dalam Cawangan Khas; 14,551 dalam Pasukan Gerakan Am, yang ditubuhkan untuk melawan komunis dalam hutan dan sudah tidak relevan sekarang.

Yang paling relevan dan amat diperlukan sekarang ialah menyiasat dan membanteras jenayah seperti rompak, culik, rogol, curi, serangan seks dan berbagai lagi yang membimbangkan orang awam. Tetapi hanya 9,335 anggota polis atau 9 % ditempatkan dalam Jabatan Siasatan Jenayah.

Saya menyeru Kementerian Dalam Negeri supaya cadangan-cadangan Sdr. Wong Chin Huat, seorang mangsa jenayah pada Sabtu minggu lepas, dikaji dengan teliti.

Cadangan-cadangan beliau adalah berikut:

  1. Mengurangkan tenaga polis dalam Cawangan Khas dan Pasukan Gerakan Am. Kekuatan polis haruslah di tumpuhkan dalam Jabatan Siasatan Jenayah dan pasukan-pasukan "core" yang ditugaskan untuk membanteras jenayah.

  2. Dalam jangka panjang, kerajaan negeri perlulah diberikan kuasa untuk mengurus polis tempatan dengan polis persekutuan yang menumpuhkan jenayah transnational dan nasional seperti pemerdagangan manusia (human trafficking), dadah dan ancaman penganas.

  3. Kementerian Dalam Negeri harus membenarkan permintaan penubuhan unit-unit Polis Bantuan oleh Kerajaan Negeri Selangor.


* Liew Chin Tong, Setiausaha Antarabangsa DAP & Ahli Parlimen Bukit Bendera

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional