Press Statement
by YB Teresa Kok, MP for Seputeh and National Secretary of DAP Women
on 17th October 2002 (Thursday)
in Kuala Lumpur 


Abu Zahar should be sent for gender sensitization course

The Parliamentary Secretary of the Home Ministry Datuk Seri Abu Zahar bin Isnin is urged to be sent to attend
gender sensitization course by the cabinet or be stopped from answering questions with related to women’s issues, so he won’t let down the government on issues like this.

Yesterday, when answer a question about the rape of a 13 year old girl at the detention camp, he accused the
girl for having “loose character”. On 9th October 2002, when he answered follow-up questions of MP for Kuala Terengganu, Dr. Syed Azman about the penalty on incest, he gave another shocking remarks by describing
the sexual intercourse in an incest case as enjoying together (sama-sama syok).

In that question, Dr. Syed Azman asked the Abu Zahar that in the case of incest, only offence in the form of “sexual intercourse” be punished but the position of “sexually abuse” is not clear in the Penal Code. Abu Zahar answered his question by saying that “in the case of “sexual (intercourse)”, both are agreed to have intercourse out of marriage whereas “(sexually) abuse” which means it was imposed to the person who is at the receiving end, so the former one means enjoying together, so it can be ignored but on the case of (sexually) abuse, he agreed it should be imposed according to the present law.

The Hansard according to that exchange on 9th October 2002 is as follow:

Dr. Syed Azman bin Syed Syed Ahmad Nawawi: Terima kasih. Tuan Yang di-Pertua dan Yang Berhormat. Saya ingin mendapat penjelasan lanjut tentang hukuman yang dikenakan, yang diletakkan di bawah Seksyen 376A Kanun Keseksaan ini kerana dari segi pengadilannya ada berlaku konflik pengadilan antara kanun ini sendiri dengan apa yang termaktub di dalam mahkamah syariah terutama di beberapa buah negeri. Apa yang berlaku, kalau kita melihat di bawah akta kesalahan jenayah syariah hukuman yang hanya boleh diletakkan di bawah kesalahan yang sepatutnya kita sebut sebagai zina mahram ini, adalah lima, tiga, enam tidak lebih dari RM5,000 denda, tiga tahun penjara dan enam tahun sebatan dan ini dengan jelas meletakkan hukuman yang dikenakan oleh, apa yang disebutkan sebagai akta kesalahan jenayah syariah ini lebih rendah daripada apa yang termaktub di bawah Kanun Keseksaan ini sendiri. Jadi ini secara tidak langsung merupakan suatu bentuk penghinaan kepada undang-undang dan peraturan Islam yang termaktub di bawah akta kesalahan jenayah syariah ini sendiri. Jadi persoalannya apakah kerajaan tidak mahu melihat aspek-aspek perundangan yang sepatutnya telah pun ada dalam konteks zina mahram ini sendiri yang bagi orang Islam sepatutnya ada pilihan, untuk duduk di bawah mahkamah syariah yang hukumannya bertepatan dengan zina mahram itu sendiri bukan sumbang mahram. Jadi ini berlaku konflik yang besar. Yang keduanya adalah di bawah Kanun Keseksaan ini kategori yang diberikan adalah dengan izin sexual intercourse tetapi tidak ada kategori dalam apa yang diertikan dengan izin sexually abuse. Jadi ini juga perlu kepada pentafsiran dalam konteks kalaulah hanya sexually abuse apakah masih di bawah Kanun Keseksaan atau sebagainya. Sekian, terima kasih.

Datuk Seri Abu Zahar bin Isnin: Tuan Yang di-Pertua, pertama sekali kita, saya menjawab soalan ini ialah soalan yang ditanya dalam soal perundangan Kanun  keseksaan berkaitan dengan undang-undang 376A dan juga hukuman 376B. Saya difahamkan Yang Berhormat ada menimbulkan masalah negeri, itu terpulanglah kepada negeri, bagaimana yang Terengganu hendak laksanakan hukum hudud, laksanakan, tapi kita belum jelas lagi apa dia punya tindakan-tindakannya dan juga persamaan dan perbezaannya antara perundangan dibuat di Parlimen ini iaitu Persekutuan dan juga perundangan dibuat di negeri.

Jadi pada saya itu terpulanglah kepada budi bicara negeri-negeri masing-masing untuk mengambil sama tindakan ini menyeluruh ataupun tidak itu terpulang kepada sendiri. Jadi saya, soalan yang kedua tidak dapat, sila sebutkan lagi sekali.

Dr. Syed Azman bin Syed Ahmad Nawawi: Kesalahannya dalam bentuk sexual intercourse, berlaku perzinaan, tetapi kategori sexually abuse kalaulah anak-anak kecil yang, sexually abuse bagaimana kedudukannya dalam konteks Kanun Keseksaan ini sendiri.

Datuk Seri Abu Zahar bin Isnin: Tuan Yang di-Pertua, kalau sexual tadi dia boleh jadi, dia bersetuju sama-sama, dia sama-sama mengadakan perhubungan tapi luar nikah, tapi kemungkinan kebenaran itu ada tetapi kalau sexually abuse maknanya, dipaksa kepada orang yang menerima itu tadi, jadi oleh itu pada saya yang nombor satu itu, pasal dia samasama syok, tidak payahlah itu kan, tapi kalau yang abuse tadi, saya setuju dikenakan ikut undang-undang yang sedia ada. Terima kasih.”


By looking at his reply, I am not sure whether Abu Zahar confused the question asked by Dr. Syed Azman
and whether he has a clear mind at the time he answered him. But it is clear that the question posed by Syed Azman was about the penalty on the case of incest. How can Abu Zahar described sexual intercourse in incest as “mutually agree” and “mutually enjoying”?

Both the reply given by Abu Zahar on rape case and incest in the Dewan Rakyat is absurb. I urge the Minister of Women and Family Development to seriously consider to send Abu Zahar to attend gender sensitization course, so that he could learn to be more careful when he made statements regarding to women’ s issues in the Parliament.