http://dapmalaysia.org    Forward    Feedback    

  Media Statement by Lim Kit Siang in Petaling Jaya on Friday, 20th June 2008: 

Government motion on price increases in Parliament on Monday can be turned into a no-confidence motion if there are enough numbers to defeat it

After a marathon meeting, Sabah Progressive Party (SAPP) President Datuk Yong Teck Lee has received endorsement by SAPP supreme council for his call for a vote of no confidence against Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Up to now, Parliament has not received any notice from any Member of Parliament for a no-confidence motion.

However, it is not necessary to have a proper motion of no confidence to create a “no confidence” vote in Parliament on the Prime Minister and the government-of-the-day.

I have been informed that the first item of parliamentary business after the 90-minute question time on Monday will be a motion by the Minister for Domestic Trade and Consumer Affairs Datuk Shahrir Abdul Samad seeking support for the measures taken by the government over price increases of food, oil and commodities, including reduction of oil subsidies.

This government motion on price increases in Parliament on Monday can be turned into a no-confidence motion if there are enough numbers in Parliament to defeat it.

The motion on price increases to be moved by Shahrir reads:

“Bahawa Dewan ini,

Prihatin akan kenaikan mendadak harga minyak, makanan dan komoditi lain di pasaran dunia, yang merupakan fenomena global di luar kawalan Kerajaan.

Menyedari bahawa fenomena kenaikan harga ini membawa impak negatif yang besar kepada kesejahteraan rakyat serta kemajuan ekonomi negara.

Memahami dan menyokong langkah Kerajaan untuk menstruktur system subsidi minyak dan gas yang menjejas kewangan Kerajaan dan tidak dapat ditanggung tatkala harga minyak di pasaran global terus meningkat tinggi, agar beban ke atas ekonomi negara dapat dikurangkan dan subsidi dapat diagihkan dengan lebih saksama kepada mereka yang benar-benar memerlukannya yakni golongan miskin dan berpendapatan rendah dan sederhana.

Menyokong langkah-langkah yang dilaksanakan oleh Kerajaan untuk mengurangkan beban ke atas rakyat yang disebabkan oleh kenaikan harga minyak, makanan dan komoditi, agar kesejahteraan hidup rakyat terus terjaga.

Menyedari keazaman dan usaha Kerajaan untuk terus mempertingkatkan pertumbuhan ekonomi dan memperjuangkan agenda pembangunan nasional, walaupun persekitaran di peringkat global semakin mencabar.

Bahawa Dewan yang mulia ini menyeru kesemua lapisan rakyat Malaysia, para peniaga dan pengilang serta parti-parti politik agar tabah dan bersatu padu dalam menghadapi cabaran global ini serta memelihara keamanan, kestabilan dan kesejahteraan kita bersama”.


* Lim Kit Siang,  DAP Parliamentary leader & MP for Ipoh Timor