http://dapmalaysia.org 

Freelance
 

Teks Ucapan Lim Guan Eng mengenai Rang Undang-undang Perbekalan dan Usul Anggaran Pembangunan 2009 di Persidangan Dewan Undangan Negeri pada hari Jumaat, 14 November 2008: 

Bajet 2009   

Y.B. Tuan Speaker,
BAJET 2009

Saya mohon mencadangkan supaya rang undang-undang yang bernama “Suatu enakmen bagi menggunakan sejumlah wang daripada Kumpulan Wang Disatukan untuk perkhidmatan bagi tahun 2009 dan bagi memperuntukkan wang itu untuk perkhidmatan tahun itu” dibaca kali kedua.

PENDAHULUAN

Y.B. Tuan Speaker,

1. Sebelum saya membentangkan Bajet Negeri Pulau Pinang bagi Tahun 2009 di Dewan yang mulia ini, saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan ribuan terima kasih kepada Tuan Yang Terutama Yang Dipertua Negeri yang amat prihatin terhadap kesejahteraan Negeri Pulau Pinang serta sentiasa memberi inspirasi kepada saya dan Kerajaan Negeri dalam menjalankan pentadbiran negeri ini dengan jayanya. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk menzahirkan ucapan terima kasih kepada seluruh anggota Kerajaan Negeri dan Persekutuan yang telah memberi kerjasama dan sokongan kepada kerajaan baru ini.

2. Ini adalah Bajet pertama Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) sejak tsunami poltik pada 8hb Mac 2008 yang menumbangkan kerajaan BN selepas memerintah selama 30 tahun. Dengan sokongan hampir 60% pengundi sebanyak 319,757 rakyat Pulau Pinang, PR memperolehi majoriti 2/3 memenangi 29 kerusi berbanding dengan UMNO 11. Ini bukan sahaja menjaminkan kedudukan politik yang kukuh dan stabil tetapi mencerminkan hasrat rakyat yang mahukan perubahan berlandaskan urustadbir baik.

3. Urustadbir baik adalah berdasarkan sistem Cekap, Akauntabiliti dan Telus atau CAT. Kita berazam mendirikan sebuah kerajaan bercorak demokrasi, ketuanan rakyat dan kepimpinan beretika yang bersatu di bawah panji nilai-nilai teras universal yang diterima semua iaitu, 5K: kebebasan, keadilan, kebenaran, keluhuran undang-undang dalam Perlembagaan Persekutuan dan ketaqwaan kepada Tuhan. Barulah boleh belajar dari pemimpin agung Islam Khalifah Sayidinia Umar Abdul Aziz; Maharaja Empayar Rom, Marcus Aurelius; atau Maharaja Cina, Kang Xi dan LiXiMin.

*Sila klik di sini untuk ucapan yang lengkap.


* Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP & Ketua Menteri Pulau Pinang