red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://limguaneng.com 

 

 

Perutusan Tahun Baru 2011 oleh Lim Guan Eng di Komtar, George Town pada hari Jummat, 31hb Disember 2010: 

Pulau Pinang mesti mencerap masa depan untuk menjadi Bandaraya Pintar dan Antarabangsa yang membolehkan kita hidup bebas bermaruah dan dihormati 

Tahun 2010 berakhir dengan penuh gemilang apabila pasukan bolasepak Malaysia membanggakan kita semua apabila memenangi Piala Suzuki AFF buat kali pertama dalam 21 tahun. Kerajaan Negeri Pulau Pinang menyambut pengumuman Perdana Menteri Dato Seri Najib Tun Razak dengan mengisytiharkan cuti yang sama kepada semua kakitangan kerajaan negeri sebagai penghormatan kepada kejayaan bersejarah ini.

Semua rakyat Malaysia bangga dengan kejayaan pasukan bolasepak negara kerana kita telah berjaya menewaskan jiran antarabangsa kita. Kita tidak mahu dilihat lagi sebagai jaguh kampung tetapi sebagai wira antarabangsa di rantau ASEAN.

Atas sebab yang sama ini, Pulau Pinang mesti mencerap masa depan. Masa depan Pulau Pinang adalah transformasi diri untuk menjadi sebuah bandaraya pintar dan antarabangsa. Kita boleh berjaya jika kita dapat menanggap bakat insan kita dengan mengumpul kekuatan tenaga mereka, mengasah kemahiran niaga mereka dan mencungkil kepakaran mereka.

Sebagai sebuah negeri tanpa sumber asli, kita perlu membina modal insan kita melalui latihan, latihan semula dan tarikan bakat insan baru. Pulau Pinang tidak ada pilihan lain kecuali menjadi bandaraya pintar yang berpaksikan ekonomi berteknologi tinggi, nilai tambah tinggi dan padat ilmu pengetahuan. Kerajaan PR Pulau Pinang akan menggubal dasar-dasar yang menggalak dan mencetuskan inovasi yang membolehkan kita bersaing menuju ke puncak.

Apa yang semua warga Pulau Pinang mahu adalah supaya anak-anak kita dapat hidup dinegeri yang bersih, hijau, selamat, mengamalkan integiti dan peluang saksama untuk semua. Kerajaan PR Pulau Pinang akan berusaha ke arah melaksanakan semua aspirasi ini dengan memperkuasakan rakyat dengan hak asasi manusia, memperkayakan mereka dengan nilai moral, memperkasakan mereka dengan kemahiran, menyediakan rumah yang mampu dimiliki, mengatasi masalah kemiskinan, memperbaiki jalan-jalan dan pengangkutan awam, meningkatkan jaminan keselamatan dan penggunaan CCTV, membersihkan Pulau Pinang dan melindungi alam sekitar dengan peraturan "Tiada Beg Plastik Percuma".

Kita mahu Pulau Pinang menjadi sebuah negeri di mana kita dan anak-anak kita dapat hidup bebas bermaruah dan dihormati. Dalam mencerap masa depan, kita tidak boleh terperangkap dengan sikap mengabaikan tanggungjawab dan tidak peduli sebagai mana yang berlaku pada masa-masa lalu. Perpaduan kita tidak boleh dipecahkan oleh mereka yang mahu melihat kepelbagaian kita sebagai punca masalah, dan bukannya sumber kekuatan kita. Kita tidak boleh dipesongkan oleh mereka yang mendendangkan mesej dendam, marah dan benci sebagai jalan keluar kepada masalah; sebaliknya kita perlu berkerjasama secara harmoni.

George Town dan Pulau Pinang berpengalaman hampir 225 tahun dalam soal hidup bersama secara harmoni dan saling hormat-menghormati di kalangan kumpulan-kumpulan kaum dan budaya. Ini dicerminkan melalui kewujudan masjid, gereja, kuil Hindu dan Cina yang dibina berdekatan antara satu sama lain. Tradisi harmoni dan saling hormat-menghormati ini telah diiktiraf oleh UNESCO apabila George Town dianugerahkan taraf Bandar Warisan Dunia pada 7 Julai 2008.

Semua warga Pulau Pinang bangga dengan warisan bersama kita yang telah mendapat pengiktirafan dunia. Jangan kita benarkan pembohongan menutup mata kita daripada melihat kebenaran, iaitu kita semua adalah bersaudara, bertekad atas perkongsian kepelbagaian nilai dan ini sudah terbukti kejayaannya – tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Pulau Pinang mesti mencerap masa depan di mana kita boleh bersaing di peringkat antarabangsa dengan penuh bermaruah dan dihormati.


*Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional