red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://limguaneng.com 

 

 

Ucapan oleh Lim Guan Eng di tayangan filem dokumentari - "Urbanized" di GSC, Gurney Plaza, Pulau Pinang pada hari Khamis, 19hb April 2012: 

Kerajaan Negeri bercadang untuk meningkatkan had minimum untuk pembelian hartanah untuk pembelian asing 

Terdapat 3 isu penting di Pulau Pinang yang memerlukan penyelesaian urban yang menawarkan pembangunan mampan. Salah satunya ialah kesesakan lalu lintas. Malangnya kesesakan lalu lintas di Pulau Pinang adalah disebabkan kegagalan dasar dan sikap tidak ambil peduli kepimpinan dan pengabaian yang dilakukan sepanjang 18 tahun sebelumnya, dan tidak boleh diatasi dengan sekelip mata.

Kerajaan Negeri melalui 2 pihak berkuasa tempatan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) telah melaksanakan :-

  • Langkah jangka pendek dengan tindakan "clamping" dan mengurangkan kenderaan yang menghalang lalulintas, penyelarasan lampu isyarat dan peralihan aliran trafik.

  • Langkah jangka sederhana dengan meluaskan jalan dan membina 'lay-bys' dan menyambung jalan untuk kemudahan mengakses pengangkutan

  • Langkah jangka panjang dengan pembinaan sekurang-kurangnya 4 struktur projek infrastruktur utama untuk menyediakan empat lorong lebuh raya menghubungkan kawasan kesesakan teruk termasuk lingkaran ketiga antara Persiaran Gurney dan Butterworth melalui terowong bawah laut yang pertama di Malaysia.

Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang juga telah membantu membiayai RM3.2 juta untuk Pelan Induk Pengangkutan Pulau Pinang (PTM). Walaupun 2 cadangan yang dicadangkan oleh perunding pengangkutan, beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab muncul untuk menyalahkan Kerajaan Negeri untuk sama ada tidak mengendahkan PTM atau tidak membangunkan pengangkutan awam.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang bersetuju bahawa pengangkutan awam adalah kaedah yang paling koheren dan berkesan untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas sejajar dengan prinsip pergerakan manusia, bukan kenderaan. Malangnya Kerajaan Negeri tidak dapat mengawal pengangkutan awam yang mana ia merupakan kuasa Kerajaan Persekutuan. Disebabkan tiada kuasa tersebut, Kerajaan Negeri juga tidak mempunyai kuasa untuk mengenakan meter pada teksi atau juga meminta bas untuk menyediakan perkhidmatan bas percuma yang dibayar oleh Kerajaan Negeri.

Perunding PTM sedar had kuasa Kerajaan Negeri yang terhad dan membuat dua cadangan,

  1. RM13 bilion diperlukan untuk mengimbangi pengangkutan awam dengan menganggap mendapat kerjasama penuh dan bantuan daripada Kerajaan Persekutuan

  2. RM12.5 bilion diperlukan untuk kos pembinaan 7 lebuhraya termasuk 4 projek infrastruktur Kerajaan Negeri sekiranya peruntukan Kerajaan Persekutuan tidak berhasil. Setakat ini Kerajaan Persekutuan tidak memenuhi janji untuk menyediakan monorel/trem atau jalan by-pass seperti yang telah dijanjikan sebelum pilihan raya umum 2008.

Dalam erti kata lain, 7 proposal lebuhraya yang dicadangkan oleh perunding trafik adalah lebih baik daripada 4 yang dicadangkan oleh Kerajaan Negeri.

Kedua, perlindungan habitat memerlukan penguatkuasaan yang ketat dan sekatan ke atas pembangunan cerun bukit. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat sangat berbangga dengan rekod tidak pernah meluluskan sebarang pembangunan cerun bukit dan telah meminta pihak berkuasa tempatan memastikan pematuhan ini dipatuhi. Saya telah dimaklumkan oleh kedua-dua pihak berkuasa tempatan bahawa mana- mana pembangunan cerun bukit diluluskan dan dilaksanakan oleh Kerajaan Negeri terdahulu.

Malangnya, kelulusan yang diberikan oleh Kerajaan Negeri terdahulu masih sah di sisi undang-undang berkuasa dan mengikut prosedur kelulusan seperti tersebut biasanya tidak boleh dihentikan. Sebagai kerajaan yang berasaskan undang-undang, Kerajaan Negeri sekarang perlu mematuhi undang-undang dan menghormati kelulusan yang diberikan walaupun ia adalah dari Kerajaan Negeri sebelumnya. Sekali lagi mereka yang cuba untuk menyalahkan Kerajaan Negeri untuk mana-mana pembangunan cerun bukit perlu menjelaskan mengapa mereka memberikan kelulusan di peringkat pertama terlebih dahulu.

Ketiga, menyediakan perumahan mampu milik. Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat Pulau Pinang akan menggariskan rangka kerja yang lengkap dan holistik untuk menyediakn perumahan mampu milik kepada rakyat Pulau Pinang, bukan sahaja oleh kerajaan tetapi juga oleh sektor swasta. Sejak 4 tahun yang lalu, Kerajaan Negeri telah berjimat dan mengumpul dana. Sebagai permulaan, sejumlah RM500 juta dan tanah percuma telah disediakan untuk tujuan projek pertama iaitu membina 12,000 unit di bandar satelit baru di Batu Kawan. Lebih banyak projek rumah mampu milik akan dicadangkan termasuk di kawasan pulau di Pulau Pinang.

Sebagai langkah pertama untuk melindungi kepentingan rakyat Malaysia, Kerajaan Negeri bercadang untuk meningkatkan had minimum untuk pembelian hartanah untuk pembelian asing daripada tahap yang sedia ada RM500,000 kepada RM1 juta dengan had yang lebih tinggi sebanyak RM2 juta untuk hartanah di Pulau Pinang sahaja dan mengekalkan had RM500, 000 sekarang kepada penduduk tetap.

Pada tahun 2010 dan 2011, terdapat 774 dan 890 transaksi harta yang melibatkan warga asing. Urus niaga ini hanya 2.98% dan 2.26% masing-masing daripada jumlah bilangan transaksi di Pulau Pinang. Walau bagaimanapun untuk melindungi kepentingan penduduk tempatan untuk memastikan mereka menikmati keutamaan membeli hartanah yang lebih rendah, sekatan ini akan membantu menyediakan persaingan yang adil kerana warga asing mempunyai kelebihan mata wang yang lebih tinggi.

Kerajaan Negeri Pulau Pinang menekankan bahawa kita mengalu-alukan penyertaan warga asing dalam ekonomi kita termasuk pasaran hartanah kami. Kerajaan Negeri merasakan bahawa penyertaan warga asing ini boleh menguntungkan kedua-dua rakyat Pulau Pinang dan warga asing dalam pasaran yang lebih tinggi di mana mereka boleh menambah nilai dengan membantu Pulau Pinang untuk menjadi bandar antarabangsa dan pintar.

Kami ingin mendapatkan maklum balas dan pendapat daripada NGO, pemaju hartanah, warga asing dan orang awam mengenai cadangan ini. Kerajaan Negeri berharap dapat melaksanakan cadangan ini paling seawal 1 Jun 2012 atau 1 Julai 2012 (terkini).


*Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional