red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://speakforperak.blogspot.com/ 

 

 

Kenyataan media oleh V. Sivakumar di Ipoh pada hari Selasa, 20hb Mac 2012:

Pakatan Rakyat nafas baru masyarakat India

Najib telah hilang kepercayaan terhadap orang-orang Cina. Beliau juga risau dengan pengundi-pengundi Melayu terutamanya golongan muda dan warga bandar. Satu-satunya harapan Najib ialah undi masyarakat India. Najib sedar bahawa Barisan Nasional telah hilang sokongan masyarakat India dalam Pilihanraya Umum Ke 12. Ini adalah kerana dasar Barisan Nasional yang menindas golongan minoriti ini dalam segala aspek. Pemimpin-pemimpin MIC juga tidak berani memperjuangkan hak masyarakat India semata-mata untuk menyelamatkan kedudukan politik mereka. Masyarakat India yang tidak terbela itu telah menunjukkan kuasa politik mereka melalui peti undi.

Najib cuba untuk mendapatkan kembali sokongan masyarakat India yang hilang. Beliau mahu berbaik-baik dengan masyarakat India dengan memberi perhatian khusus kepada kaum ini. Pelbagai program dirancang dan dilaksanakan untuk mengambil hati orang-orang India di negara ini. Perayaan-perayaan masyarakat India diberi tumpuan utama. Pemberian hamper dan hadiah telah berlambak dan berlipat ganda pada perayaan Deepavali tahun lalu. Sambutan Pesta Ponggal berlanjutan selama 2 bulan sejak 15 Januari 2012. Mempamerkan wajah gergasi Najib di perkarangan kuil Batu Caves semasa sambutan Hari Thaipusam. Semua ini membuktikan bahawa Najib amat terdesak untuk mendapat sokongan orang-orang India.

Najib merasakan bahawa pemberian seperti ini dan menyambut perayaan masyarakat India secara besar-besaran akan mempengaruhi masyarakat India. Beliau mengandaikan bahawa masyarakat India mudah ditipu dengan adengan-adengan seperti ini. Beliau juga membuat banyak program mesra rakyat khususnya untuk bertemu dengan masyarakat India seperti di Kapar dan Buntong baru-baru ini. Najib juga cuba memperdayakan masyarakat India dengan mengadakan program-program kesenian dan kebudayaan seperti konsert dengan mrmbawa artis-artis dari India dan tempatan yang popular.

Persoalannya, adakah masyarakat India di negara kita akan mempercayai gimik politik Najib ini? Masyarakat India sedar bahawa mereka menjadi fokus Najib ketika ini. Peluang seperti ini tidak pernah dinikmati oleh masyarakat India sejak kemerdekaan. Inilah pertama kali dalam sejarah pilihanraya negara ini Barisan Nasional memberi perhatian utama kepada masyarakat India. Masyarakat India mahu mengambil peluang ini sebanyak yang mungkin. Mereka akan mengambil semua yang diberikan oleh Barisan Nasional yang tidak pernah mereka perolehi selama ini.

Tetapi, masyarakat India akan membuat keputusan yang bijak dalam Pilihanraya ke 13. Mereka tahu bahawa segala apa yang diberikan dan dijanjikan oleh Barisan Nasional hari ini adalah kerana kebijaksanaan mereka memangkah DAP, PAS dan PKR dalam pilihanraya umum yang lalu. Masyarakat India sedar bahawa kekuatan Pakatan Rakyat akan memberi nafas baru kepada mereka dalam pola sosio-ekonomi negara ini.


* V. Sivakumar , Timbalan Pengerusi DAP Negeri Perak & ADUN kawasan Tronoh

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional