http://dapmalaysia.org    Forward    Feedback    

Freelance
Two UMNO MPs given 48 hours to apologise for their baseless, misleading and offensive statements in Parliament casting adverse reflection on the contribution and loyalty of mission schools or a motion to refer them to committee of privileges will be tabled next week?

_______________
Media Conference (2)         
by Lim Kit Siang  
_____________
_____

(Parliament, Wednesday): The explanation by the Barisan Nasional MP for Parit Sulong Syed Hood Syed Edros defending his proposal to remove the crosses and images in missionary schools has compounded his offence, because not only of his recalcitrance but totally unapologetic stance.

Syed Hood said he raised the issue to seek clarification from the Education Ministry based on grouses on the ground.

He said: “Times have changed and I think that we cannot allow Malays to look at the crosses and statues without explanation.”

What type of an explanation of this which not only reflect his petty-mindedness but is highly offensive to all fair-minded Malaysians who accept Malaysia as a plural society of diverse races, religions, cultures and languages?

A study of Syed Hood’s offending speech on Oct. 29 will show that he was not seeking clarification but making baseless assertions – for instance as recorded in the parliamentary debate on Oct. 29 in the Hansard (pp142-144):

Tuan Syed Hood bin Syed Edros [Parit Sulong]: …Tuan Yang di-Pertua, saya ingin menyentuh satu perkara tentang Kementerian Pelajaran iaitu sekolah-sekolah mubaligh seperti Convent, La Salle, Methodist dan sebagainya. Saya difahamkan Lembaga Pengarah di sekolah-sekolah ini sebahagiannya ditadbir dari gereja-gereja di luar negara seperti di Vatican City. Saya juga difahamkan permohonan untuk membina surau di sebahagian sekolah-sekolah ini terpaksa mendapat kebenaran daripada Lembaga Pengarah yang mana Lembaga Pengarah ini sebahagiannya ditadbir oleh gereja.

Jadi amat memalukanlah, bagi diri saya, tentang pentadbiran sekolah-sekolah ini yang masih lagi dikawal oleh pihak gereja. Begitu juga saya difahamkan tentang iklim sekolah-sekolah tersebut, banyak ibu bapa Islam menghantar anak-anak mereka ke sana, mereka kompelin sebab ada kalanya sekolah dimulakan dengan lagu-lagu gereja. Ini saya tidak tahu benar atau tidak, tetapi ia apa yang saya dapat daripada ibu bapa sendiri tetapi yang jelas di sekolah-sekolah ini terpampang simbol-simbol agama. Saya rasa kecewa di dalam negara Islam, Malaysia ini, kalau saya pergi ke sekolah convent, ada terpampang patung St. Mary di depandepan sekolah convent...

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: [Bangun]

Tuan Syed Hood bin Syed Edros [Parit Sulong]: Silakan Yang Berhormat bagi Sri Gading.

Timbalan Yang di-Pertua [Datuk Dr. Yusof bin Yacob]: Ya, Yang Berhormat bagi Sri Gading.

Datuk Haji Mohamad bin Haji Aziz [Sri Gading]: Bagi saya sudah tidak terkejut, Yang Berhormat bagi Parit Sulong, cerita ini... [Disampuk] Bukan soal biasa. Soalnya kenapa boleh berlaku seperti ini? Satu Hari Raya yang lepas, saya diberitahu oleh seorang bapa, waktu Aidilfitri disambut, sekolah jenis-jenis ini tidak ditutup. Terima kasih.

Tuan Syed Hood bin Syed Edros [Parit Sulong]: Bukan sahaja patung, tetapi Ahli-ahli Yang Berhormat pergilah, tengoklah salib Kristian diletakkan di depan-depan sekolah. Saya tidak faham Kementerian Pelajaran, adakah pegawai-pegawai tidak nampak atau memang dasar kita membenarkan perkara ini. Walau bagaimanapun, saya sebagai orang yang bertanggungjawab kepada diri saya, agama, bangsa dan tanah air ini, saya menyatakan pendirian saya bahawa patung-patung ini hendaklah dirobohkan, salib-salib ini hendaklah dimusnahkan dan pengaruhpengaruh gereja di sekolah-sekolah ini hendaklah dihentikan. Begitu juga dana yang dikumpulkan di sekolah-sekolah ini. Adakah kita mendapat laporan? Kalau boleh kementerian mendedahkan dana sekolah-sekolah ini. Saya difahamkan ada sekolah-sekolah ini juga ditaja oleh pihak-pihak gereja. Dana-dananya datang daripada gereja-gereja dan adakah pihak kementerian pantau sumber-sumbernya? Adakah audit-audit dilaksanakan?

Syed Hood made a very clear call for the removal of the crosses, and demolition of the Christian statues and an end to church influence in mission schools including alleged control by Vatican, questioning their contribution and loyalty to Malaysia.

The two UMNO MPs given 48 hours to apologise for their baseless, misleading and offensive statements in Parliament casting adverse reflection on the contribution and loyalty of mission schools or a motion to refer them to committee of privileges will be tabled next week.
 

(05/12/2007)  


* Lim Kit Siang, Parliamentary Opposition Leader, MP for Ipoh Timur & DAP Central Policy and Strategic Planning Commission Chairman

Your e-mail:

Your name: 

Your friend's e-mail: 

Your friend's name: