red arrow http://dapmalaysia.org 

 red arrow http://blog.limkitsiang.com 

 

Kenyataan media oleh Lim Kit Siang di Kuala Lumpur pada hari Jumaat, 29hb Jun 2012: 

Penentu PRU13 bukanlah kaum Cina sahaja tetapi semua pengundi Malaysia

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad sudah mulakan sandiwaranya semalam apabila mengungkitkan isu perkauman untuk menimbulkan prasangka buruk diantara kaum, ketidakpercayaan dan ketakutan dalam usahanya untuk ‘menyelamatkan’ UMNO dan Barisan Nasional daripada kehilangan kuasa persekutuan apabila ditumpaskan dalam Pilihanraya Umum ke-13 dan digantikan oleh Pakatan Rakyat.

Mahathir telah mengatakan bahawa pengundi Cina akan menjadi penentu dalam pilihanraya umum ke-13, dan bahawa pengundi Cinalah yang akan menentukan pihak mana yang akan membentuk kerajaan baru kerana kaum Melayu berbelah bagi diantara tiga parti.

Katanya, “majority Melayu sendiri telah berbelah bagi kepada tiga dan kini menjadi minority” dan pihak pembangknag PKR, PAS serta UMNO terpaksa berserah kepada tuntutan kaum Cina”.

Akibatnya, “parti-parti Melayu yang kecil ini perlukan sokongan kaum Cina untuk memenangi pilihanraya yang akan datang”.

Katanya lagi: “Mana-mana parti yang mendapat sokongan kaum Cina akan memenangi pilihanraya yang akan datang”.

“Hakikatnya, dewasa kini, ketiga-tiga parti Melayu sedang cuba untuk “menyanjung-nyanjung” pengundi Cina. Jadi, mereka akan menjadi rasis dan akan berkelakuan rasis.

Apa yang telah Mahathir katakan semalam sudah tentu mendapat tempat diantara kenyataan dan komen yang tidak bertanggungjawab, tidak munasabah dan menjadikan impian Wawasan 2020 itu sesuatu yang karut dan juga Konsep Bangsa Malaysia yang telah memberi satu gambaran dimana rakyat Malaysia sebagai “beretika, berintegrasi dan hidup secara harmoni dengan satu sama lain secara saksama” menjelang 2020.

Mahathir telah mengungkitkan tiga isu perkauman dalam permainan barunya.

Pertamanya, adakah benar MCA, Gerakan dan SUPP akan meraih pengundi Cina yang kurang dalam PRU13? Dan benarkah MCA, Gerakan dan pemimpin SUPP bersetuju dengan kenyataan Mahathir itu?

Keduanya, rakyat Malaysia berbangsa Cina bukanlah “penentu” dan jelas tidak mahupun untuk menjadi “penentu” dalam pilihanraya umum ke-13.

Realitinya adalah secara lojiknya berdasarkan bilangan nombor, kaum Cina tidak akan menjadi “penentu” keputusan pilihanraya.

Dalam apa-apa keadaan pun, apa yang pengundi Cina mahukan adalah kebebasan untuk melaksanakan kewajipan asas seorang warganegara dibawah Perlembagaan Persekutuan supaya dapat menikmati kesaksamaan ditanahair sendiri daripada dipaksa untuk menyebarluaskan kira-kira dua juta warga Malaysia ke luar Negara disebabkan oleh pentadbiran yang korup, polisi-polisi yang tidak adil dan tidak berdemokrasi.

Kebetulan, Diaspora Malaysia tidaklah terbatas oleh rakyat Malaysia berbangsa Cina tetapi kaum-kaum yang lain juga termasuklah bilangan kaum Melayu yang kian meningkat.

Ketiga, “penentu” yang paling kuat dalam pilihanraya umum ke-13 bukanlah tertakluk kepada pengundi Cina sahaja tetapi kaum Melayu, Cina, India, Kadazan atau Iban untuk bersatu padu dan membawa peralihan kuasa persekutuan secara aman dan tenteram dalam sejarah 54 tahun dalam Negara ini dan mengakhiri jajahan korupsi, kronisme dan penyalahgunaan kuasa.

Semalam, Mahathir telah memaklumkan bahawa pilihanraya yang akan datang adalah berdasarkan isu perkauman.

Inilah apa yang dimahukan oleh Mahathir, pemimpin UMNO dan para strategis yang mahukan pilihanraya umum yang akan datang didalangi isu perkauman agar mereka boleh terus menakut-nakutkan para pengundi.

Rakyat Malaysia, tidak kira kaum, agama, status mahupun negeri mesti membuktikan kepada Mahathir bahawa tanggapan beliau, pemimpin UMNO dan para strategis adalah salah sama sekali walaupun Mahathir sendiri telah menolak konsep “Bangsa Malaysia” seperti sindiran terhadap konsep 1Malaysia oleh Perdana Menteri kita sendiri Datuk Seri Najib Tun Razak. Dan rakyat Malaysia kini berpeluang untuk membuktikan yang rakyat Malaysia lebih patriotik sekarang berbanding dengan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional dan akan menyahut seruan Pakatan Rakyat untuk menunaikan kewajipan mengundi sebagai rakyat Malaysia dan bukan sebagai Melayu, Cina, India, Kadazan atau Iban.

Pilihanraya umum yang akan datang ini bukanlah satu pertempuran diantara kaum Melayu dan bukan Melayu, tetapi diantara golongan rasis yang tetap membahagi-bahagikan rakyat Malaysia berdasarkan kaum berbanding dengan perjuangan warga nasionalis dan warga patriotik Malaysia yang mendahagakan kerajaan yang bersih, kemaslahatan ekonomi, demokrasi, hak asasi manusia dan perpaduan sebagai isu utama dalam pilihanraya umum yang akan datang.


*Lim Kit Siang, Ketua Parlimen DAP & Ahli Parlimen Kawasan Ipoh Timor

 

 

Valid HTML 4.0 Transitional