Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu menjelaskan mengapa beliau meluluskan program RM27 juta untuk melatih 1,000 guru dalam PE

Saya menerima jawapan bertulis daripada Menteri Pendidikan semalam, 26 Jun 2013, mengenai jumlah kos Program Diploma Antarabangsa Pendidikan Jasmani dan Kejurulatihan Sukan (DAPJKS) yang sedang dijalankan oleh Akademi Sukan Amerika Syarikat (USSA). Jawapan yang saya terima mengandungi butiran sangat membimbangkan yang memerlukan penjelasan yang lebih lanjut daripda Menteri Pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Pertama, Menteri perlu menjelaskan sama ada terdapat apa-apa ‘conflict of interest’ dalam pemberian kontrak ini kepada KH Sukan World Sdn Bhd, yang merupakan ejen bagi Akademi Sukan Amerika Syarikat, melalui rundingan terus. KH Sports World Sdn Bhd adalah sebuah syarikat yang menjual peralatan sukan dan pengerusinya iaitu Hisham Suhaili Othman, juga Timbalan Ketua Puteri UMNO di Kedah dan Ketua Puteri UMNO Bahagian di Langkawi.

Kedua, Menteri perlu menjelaskan sama ada keputusan untuk memperbaharui kontrak untuk program ini untuk tahun kedua pada tahun 2013 mempunyai apa-apa kaitan dengan hakikat bahawa beliau telah dianugerahkan Ijazah Doktor Kehormat oleh Amerika Syarikat Akademi Sukan (USSA) pada Januari 2013.

Ketiga, Menteri perlu menjelaskan keputusan untuk melantik sebuah kolej Amerika Syarikat yang berasaskan kaedah pengajaran hampir secara eksklusif melalui ‘distance and online learning’. Institusi seperti ini pasti tidak mempunyai fakulti pengajaran yang mencukupi untuk menyampaikan program pengajaran secara ‘face to face’, terutamanya bagi 1000 guru-guru yang mendaftar dalam program ini. Sebagai perbandingan, bilangan anggaran pelajar di USSA pada masa ini adalah kurang daripada 600!

Keempat, Menteri perlu menjelaskan keperluan untuk membelanjakan RM27million untuk melatih 1,000 guru ataupun RM27, 000 untuk 'diploma' selama enam bulan apabila Diploma dalam Pengajian Sukan daripada UiTM hanya memakan kos sebanyak RM6, 000 untuk 2 ½ tahun?

Kelima, dan yang paling penting, Menteri perlu menjelaskan jika program ini sememangnya akan menganugerahkan kelayakan peringkat diploma kepada semua peserta kerana pekeliling daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA) bertarikh 30 Disember 2011 menyatakan bahawa ‘Program Diploma Antarabangsa Pendidikan Jasmani dan Kejurulatihan Sukan (DAPJKS) adalah sama tahap dengan Sijil Kemahiran 3 dalam Kerangka Kelayakan Malaysia. Menurut Kerangka Kelayakan Malaysia, Sijil Tahap 3 adalah satu tahap di bawah Diploma yang bermaksud bahawa kualiti dan skop program ini tidak sama seperti untuk diploma dan guru-guru yang menjalani latihan ini tidak akan menerima gaji seolah-olah dia pemegang diploma. Jika ini benar, maka Kementerian Pendidikan membuat kesalahan dalam mengelirukan guru-guru yang melalui program ini dan juga pembayar cukai Malaysia dengan menggambarkan program ini sebagai Diploma apabila ia sebenarnya hanya satu kursus peringkat sijil sahaja! Ia juga bermakna bahawa pihak Kementerian akan telah membelanjakan lebih daripada RM50million sepanjang 2 tahun untuk melatih 2000 guru-guru supaya mereka boleh mempunyai kelayakan peringkat sijil! Ini akan pasti tidak konsisten dengan jawapan Menteri bahawa program ini akan membolehkan Kementerian untuk ‘mempunyai seramai 2000 guru-guru yang mempunyai kelayakan dan kemahiran yang tinggi dalam bidang Pendidikan Jasmani dan Kejurulatihan Sukan untuk membantu menjaya dan memperkukuh pelaksanaan dasar 1Murid1Sukan.’

Dr. Ong Kian Ming Ahli Parlimen Kawasan Serdang