Kerajaan PR Negeri Pulau Pinang tiada dendam politik terhadap agen pemaju perumahan yang menentang PR pilihan raya umum yang lalu

Saya ingin merujuk kepada surat kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang dikarang oleh Siti Hajar, 27 tahun yang mempersoalkan kewajaran keputusan kerajaan untuk menaikkan harga petrol. Beliau mendedahkan bahawa kumpulan berpendapatan pertengahan berasa kesannya dengan kos sara hidup kerana gaji mereka tidak cukup rendah untuk melayakkan mereka untuk menerima bantuan BR1M RM 1,000 tetapi tidak cukup tinggi untuk membeli rumah mereka sendiri kerana harga rumah yang semakin meningkat.

REDHA telah memainkan peranan penting yang mewakili kepentingan pemaju di Pulau Pinang. Bagi memastikan pembangunan, keperluan mereka yang kurang berkemampuan, untuk memiliki rumah, perlu dipenuhi. Atas sebab ini, kerajaan negeri memutuskan akan membina 22,172 unit rumah mampu milik di seluruh 5 daerah di Pulau Pinang dan mengawal projek ini untuk memastikan pemaju perumahan melakukan tangungjawab mereka untuk membina perumahan mampu milik.

Saya menyeru ahli-ahli REHDA untuk menyokong inisiatif kerajaan negeri untuk membina rumah mampu milik dan menimbulkan sebarang kebimbangan kepada kerajaan negeri. Kerajaan negeri tidak percaya dalam dendam politik mahupun membezakan rakyat negeri ini berdasarkan bangsa, agama, latar belakang politik atau kedudukan sosial.

Kami sedar bahawa sesetengah pemaju perumahan memang bersungguh-sungguh menentang kerajaan negeri Pulau Pinang dengan mencurah sejumlah besar wang semasa pilihan raya umum lalu. Tindakan ini hasil dakwaan berulang oleh anasir yang tidak bertanggungjawab dan oportunis bahawa ini pihak kerajaan negeri memihak dengan apa yang dipanggil "rakan pemaju".

Hakikatnya kerajaan negeri sedar bahawa kami tidak mempunyai "rakan-rakan pemaju", kami mahu berkawan dengan semua orang, yang hanya boleh dicapai dengan mewujudkan kedaulatan undang-undang dan mematuhi ketetapan peraturan dan prosedur yang menggalakkan kepastian, kejelasan, kecekapan dan kesinambungan. Di sini, saya berharap ahli-ahli REHDA akan terus mendukung kepastian, kejelasan, kecekapan dan kesinambungan apabila mereka berurusan dengan kerajaan negeri.

REHDA berani harus menimbulkan kebimbangan atau mana-mana salah laku yang dilihat oleh pihak berkuasa tempatan. Kerajaan negeri tidak dapat bertindak untuk mengurangkan karenah birokrasi atau meningkatkan produktiviti dan kecekapan jika REHDA memilih untuk berdiam diri. Senyap bukan emas. Sebagaimana kata Edmund Burke "Kejahatan wujud kerana orang yang baik memilih untuk tidak berbuat apa-apa".

Pentadbiran CAT kerajaan negeri yang berteraskan kecekapan, akauntabiliti dan ketelusan telah mendapat memberi manfaat kepada komuniti perniagaan dan rakyat dengan menyediakan belanjawan lebihan tahunan, mengurangkan hutang negeri sebanyak 95% dan peningkatan sebanyak 50% dalam aset negeri.

Apa sahaja hasil yang diperolehi daripada pelbagai cukai oleh kerajaan negeri telah disalurkan kembali sebagai pembaikan dan pemulihan infrastruktur, kemudahan dan kebajikan untuk orang ramai. Kerajaan negeri telah membelanjakan wang secara berhemah dan kita bertanggungjawab terhadap rizab dan aset yang kita terkumpul sejak kita mengambil kuasa. Pentadbiran CAT yang berteraskan kecekapan, akauntabiliti dan ketelusan akan terus dilaksanakan dengan tegas untuk mengurangkan ketirisan dan meningkatkan kecekapan.

Cadangan terowong dasar laut yang bernilai RM6.3 bilion dan 3 lebuh raya pintasan utama akan memberi perangsang tambahan kepada ekonomi negeri dan mencerahkan prospek untuk semua. Sekarang, lebih daripada sebelum ini, kami akan menggunakan mandat ini untuk berkhidmat demi rakyat Pulau Pinang atas prinsip integriti, kejujuran, keprihatinan dan kebajikan mereka yang memerlukan di mana semua orang akan mempunyai tempat di bawah matahari Malaysia.

Lim Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang